COACHING SPORTU 2 – MOWA WEWNĘTRZNA

Opublikowano: Zamieszczono w: Sport
Każdego dnia, w każdej godzinie, przez wiele minut i sekund mówisz do siebie. Prowadzisz swoistą pogawędkę jakby nieustannie towarzyszył Ci jakiś kompan podróży, jaką jest życie. I okazuje się, że ów wewnętrzny dialog może Ci pomagać lub też może być hamulcem ręcznym, zaciąganym za szybko i w nieodpowiednich okolicznościach.

 

Mimo, że toczysz ze sobą często żarliwe dyskusje, to nierzadko nie jesteś ich świadomy. Potok myśli niezbyt często pozwala na świadome zatrzymanie się i ukierunkowanie ich na odpowiednią drogę. Gdybyś przeprowadził eksperyment i zapisywał przez najbliższe pięć minut swoje niewerbalne zdania a później je odczytał, mógłbyś się nieźle uśmiać, a nawet przerazić.

Co udowadniają rozliczne badania, mowa wewnętrzna może być jednym z decydujących czynników wpływających na wyniki sportowe. Paradoksalnie jest wielu sportowców, którzy są specami do negatywnego myślenia. A przecież wiemy już, że myśli w sposób bezpośredni wypływają na wykonywane czynności, ruchy, sekwencje, działania.

 

LEWY LEWY I PRAWY HAK

Sportowiec, który uczy się nowych umiejętności, rozpoczyna od wydawania werbalnych lub niewerbalnych poleceń dla swojego ciała. Zatem komendy stają się impulsem do inicjonowania ruchu. Bokser, który wprowadza nową kombinację zaczyna od powolnych ruchów i proszę zauważyć, że najczęściej wypowiada na głos to, co wykonuje: lewy, lewy i prawy hak z dołu. Następnie powtarza aż do uzyskania płynności. Końcowym elementem jest wyciszenie dialogu wewnętrznego, aby uzyskać nawyk odpowiedniej sekwencji.

 

INTERWAŁY

Z moich doświadczeń wynika, że jednym z ważniejszych momentów jest dialog wewnętrzny wówczas gdy jestem w trakcie bardzo dużego wysiłku fizycznego i moje ciało domaga się odpoczynku. I to pomimo, iż jestem świadomy, że ów trud spowoduje wzrost formy fizycznej, tak potrzebnej podczas zawodów. Jednym z najbardziej nielubianych przeze mnie treningów są interwały, czyli powtarzalny bieg o wysokim natężeniu na małym odcinku trasy i krótkiej przerwie. Krańcowe zmęczenie powoduje, że prowadzę ze sobą niezliczone dialogi typu zwolnij, starczy już, nie mam siły, zaraz się zerzygam. Aby mieć satysfakcję po wysiłku, wprowadziłem komendy, które mnie wówczas wzmacniają: jesteś mistrzem, a jak się zachowuje mistrz? Walczy! Ten komunikat dodaje mi motywacji, siły oraz pobudza napięcie mięśniowe.

 

PRZED TRENINGIEM

Są jednak bardziej prozaiczne sytucje, kiedy toczysz wewnętrzny dialog. Pprzypomnij sobie co się dzieje, kiedy masz iść na siłownię, wyjść na trasę biegową lub na salę treningową. Idę o zakład, że wielokrotnie toczyłeś burzliwą dyskusję o tym, czy zostać dziś na kanapie, czy też iść na trening. Warto przyjrzeć się tym myślom. Ja doszedłem do wniosku, że przestaję ze sobą dyskutować, czy mi się chce, czy nie. Po prostu wychodzę.

 

PRZEKONANIA

Świat jest taki, jaki wierzysz, że jest. Bliskie mi jest to stwierdzenie i bardzo trafne w sporcie. Testy na mózgu wykazały, że w zasadzie nie ma znaczenia czy to, co sobie mówisz ma swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości lub jest poparte rzetelną analizą, faktami i informacjami, czy też jest zupełnie zmyślone. Mózg bierze Twoje myśli za najprawdziwszą prawdę i dodatkowo zbiera dowody na potwierdzenie takiego stanu umysłu. Jeżeli wierzysz, że możesz coś zrobić. Na przykład zejść poniżej 45 minut na 10 km to mózg zacznie szukać ku temu argumentów. Zatem przekonania na swój temat i otoczenia bezpośrednio przekładają się na osiągnięcia sportowe. Coaching sportowy pomaga je profesjonalnie zmieniać.

 

ŚWIADOMA PRACA DO SUKCESU

Kluczem jest więc świadomość. Wcześniej przygotowane komunikaty mogą podnieść jakość treningów, wzmocnić pewność siebie, zmaksymalizować wyniki oraz wzmocnić odporność psychiczną. Zdobyte w ten sposób kompetencje można przenieść również na inne obszary życia sportowca.

W gruncie rzeczy praca nad mową wewnętrzną sprowadza się do świadomej identyfikacji wewnętrznej mowy i komunikatów oraz zmiany lub korekty na bardziej wspierające i użyteczne. Gotowe zwroty są wykorzystywane do zwiększenia efektywności treningu lub maksymalizacji wyników podczas zawodów.

Chcesz wiedzieć jakie dialogi wewnętrzne prowadzisz? Chcesz wiedzieć jak je zmienić na bardziej użyteczne? Skorzystaj z mojego wsparcia podczas indywidualnych sesji.